? ??????????????HappyHalloween? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??34 Grabs Today. 1044 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????Light flip? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??147 Grabs Today. 591 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, March 23, 2010

KAIN SULAM BUKIT TINGGI INDONESIA


Koleksi kain sulam berasal dari Bukittinggi-sumatera barat (Indonesia). Sulaman Bukittinggi tidak sama dengan sulaman dari Jawa (Tasik malaya), Bandung, Jakarta mahupun local (malaysia). Hasil sulaman Bukittinggi sangat dipercaya kualiti nya. Sulaman mewah yang tebal dan timbul, dan seni sulaman yang unik.


JENIS - JENIS SULAMAN



a)SULAM AYAK
Sulaman ayak adalah sulaman yang paling bagus berbanding jenis sulaman yang lain. Sulam ayak dibuat menggunakan mesin hitam (atau dikenal sebagai mesin goyang model tradisional). Sulaman ini tampak sangat ekslusif dengan paduan bunga suji yang lebih tebal sulamannya. Efek lubang pada sulam ayak, dibuat dengan jahitan mesin, tidak seperti sulaman biasa hanya dengan menggunakan benda panas. Untuk mengerjakan satu sulaman ayak ini bisa mengambil masa 15-30 hari, sehingga upah menjahit sulaman ayak juga mahal sebab dikira per cm dan bukannya per pasang dan bunga suji juga dikira per jumlah dan ukuran besarnya.

b)SULAM BIASA

Sulaman biasa dibuat dengan mesin putih (atau dikenal sebagai mesin elektrik). Pengerjaannya juga lebih cepat dan sederhana. Hasil sulaman kurang tebal berbanding sulaman ayak. Efek lubang pada sulaman biasa dibuat hanya dengan menggunakan benda panas sahaja.

c)SULAM TANGAN

Sulaman tangan sememangnya sangat unik. Ianya dijahit dengan tangan tanpa menggunakan mesin seperti jenis-jenis sulaman lain. Hasil sulaman akan kelihatan timbul dan sangat menarik. Sulaman tangan terdiri dari beberapa jenis, diantaranya :- sulaman kepala peniti (jenis ini sangat ekslusif, sebab pembuatannya juga lebih rumit berbanding yang lain)- sulaman benang- sulaman reben- sulaman cabut



SBC @ Sulam Benang Chiffon panjang 4 meter, bidang 1 m
SKP @ Sulam Kepala Peniti Panjang 4 m, bidang 1 m
SSC @ Sulam Suji Cair Panjang 4 m, bidang 1 m
STC @ Sulam Timbul Celly/ Kelly panjang 3 m, bidang 1.5 m
SCL @ Sulam Cat Labuci panjang 3 m, bidang 1.5 m

Perhatian!!!!!!
Kesemua kain2 sulam ini adalah pre order dan diimport khas dari Indonesia. jadi masa penghantaran mungkin memakan masa 1-2 minggu









0 comments: